zaterdag 17 november 2012

Hoe maak je een afwerkbies voor je quilt


Ik moet 8m band hebben voor de afwerking van de quilt. Dat moet je toch zelf maken. Ik heb daar altijd moeite mee dus zet ik dat even neer in een tutorial en hoop dat jullie dit ook kunnen gebruiken.
Allereerst snijd je repen van 4 cm, voldoende lengte voor om de quilt die je gemaakt hebt. Dan moeten die aan elkaar gezet worden. Ik doe dat zo:
 
Leg twee repen op elkaar, de goede kanten allebei boven. Pak dan een driehoek met aan een kant 90 graden en de andere hoeken 45 graden. Leg die op de stof zodat je met een hoek van 45 graden een stukje eraf snijdt.


Die moeten dus nog aan elkaar genaaid.

Leg de afgesneden kanten in een hoek van 90 graden op elkaar. (foto). De uitstekende puntjes moeten even groot zijn.

Dan naai je ze aan elkaar van kruispuntje tot kruispuntje.

Draai het werk om en snijdt de puntjes netjes eraf.

Het voordeel van schuin aan elkaar naaien is, dat als je deze band aan je quilt zet, je dan geen dubbele naadiktes hebt, ze vallen zo netjes naast elkaar.

7 opmerkingen:

Chris zei

Yes! Zo doe ik het ook altijd, werkt prima!

GRANNY'S HOUSE zei

Zo doe ik het ook altijd.

Groetjes
Ines

Hermie zei

ikke niet,:-), ik maak gewoon een recht naadje en vouw het naadje open.

Johanna Zweden zei

Dank je Joke voor de uitleg
Fijne zondag groetjes Joke

Guusje, zei

Bedankt voor de uitleg zo heb ik het ook geleerd.

Ada zei

Leuk om te zien Joke ,op die manier heb ik het ook geleerd

Monica zei

Ja, een opfrissertje is nooit weg. En wat je zegt, als je het echt precies op de puntjes doet komt het altijd mooi uit, bedankt